Dzieci pełne złości. Jak zaradzić wybuchom gniewu i agresji dziecka / Thomas B. Brazelton, Joshua D. Sparrow

Złość to naturalne uczucie, które towarzyszy każdemu z nas. Tego, jak nad nią panować, uczymy się przez całe życie. Autorzy wnikliwie omawiają proces pojawiania i uzewnętrzniania się złości – już od momentu narodzin. Przekonują przy tym, że najważniejsze jest to, by poznać jej prawdziwe powody. A może ich być dużo, między innymi niezaspokojone potrzeby, pojawienie się młodszego rodzeństwa, zła atmosfera między rodzicami czy napięcia wśród rówieśników. Ten napisany z humorem poradnik doskonale uczy, jak zrozumieć gniew dziecka i jak sobie z nim poradzić.

KUPISZ TUTAJ

 

 

 

 

Dzięki tej książce dowiesz się:

• jakie są przyczyny wybuchów gniewu u dziecka
• dlaczego twoje dziecko reaguje w taki, a nie inny sposób
• jak radzić sobie z agresją najmłodszych
• jak nauczyć dziecko rozładowywać złość
• jak wspomagać dziecko w pokonywaniu czekających je wyzwań
• jak panować nad gniewem w codziennych sytuacjach.

 

INFORMACJE


Tytuł oryginału: Mastering anger and aggression. The Brazelton Way

Przekład: Agnieszka Cioch

Wydawca: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

ISBN: 978-83-7489-421-0

Rok wydania: 2012

Oprawa: broszurowa ze skrzydełkami

Liczba stron: 184

Format: A5

Wydanie: pierwsze

SPIS TREŚCI

Przedmowa  |  9
Podziękowania  |  11

Rozdział 1
Jak pomóc dziecku zrozumieć i opanować gniew  |  13
Pierwsza złość  |  16
Demonstracja niezależności  |  19
Rozpoznawanie i nazywanie gniewu |  19
Radzenie sobie z gniewem  |   20
Temperament i indywidualność  |  21
Duchy z przeszłości  |  22
Wyrażanie gniewu w różnych kulturach  |  23
Radzenie sobie z gniewem – punkty zwrotne  |  24
Co utrudnia samokontrolę?  |  25

Rozdział 2
Agresja - punkty zwrotne  |  29
Czy płód jest w stanie się uczyć?  |  32
Noworodek  |  33
3 tygodnie  |  36
8-12 tygodni  |  39
4-5 miesięcy  |  40
8 miesięcy  |  45
12 miesięcy  |  48
16-18 miesięcy  |  56
2-3 lata  |  62
4 lata  |  68
5-6 lat  |  80

Rozdział 3
Panowanie nad gniewem i agresją w codziennych sytuacjach  |  93
Gniew  |  95
Gryzienie  |  111
Docinki i tyranizowanie słabszych  |  118
Bicie, kopanie i drapania  |  126
Samoobrona i sztuki walki  |  132
Agresja i uprawianie sportu  |  134
Napady wściekłości i samokontrola  |  144 
Telewizja, gry wideo i komputerowe  |  156
Zabawki dziecka a agresja  |  168
Kiedy dziecko jest świadkiem przemocy  |  170

Bibliografia  |  179

AUTORZY

Thomas Berry Brazelton – doktor nauk medycznych, założyciel Oddziału Rozwoju Dziecka przy Szpitalu Dziecięcym w Bostonie, zasłużony emerytowany profesor pediatrii Szkoły Medycznej na Uniwersytecie Harvarda. Pediatra z ponad czterdziestopięcioletnią praktyką, wprowadził do szkolenia pediatrycznego koncepcję „przewidywać i prowadzić”. Autor ponad 200 prac naukowych i 30 książek przeznaczonych zarówno dla specjalistów, jak i dla laików, między innymi: Infants and mothers, Toddlers and parents, On becoming a family oraz serii The Brazelton Way. Jego program telewizyjny "What every baby knows" był emitowany przez dwanaście lat i zdobył nagrodę Emmy oraz trzy Ace Awards. Nagrodzony licznymi odznaczeniami, między innymi Nagrodą C. Andersona Aldricha za wybitny wkład w dziedzinie rozwoju dziecka, przyznaną przez Amerykańską Akademię Pediatrii, oraz Nagrodą Woodrowa Wilsona za wybitną służbę na rzecz społeczeństwa, przyznaną przez Uniwersytet Princeton.

Joshua Sparrow – doktor nauk medycznych, psychiatra dziecięcy i ogólny, profesor nadzwyczajny na wydziale psychiatrii Szkoły Medycznej Uniwersytetu Harvarda, kierownik przychodni w Szpitalu Dziecięcym w Bostonie oraz dyrektor inicjatyw specjalnych w Brazelton Touchpoints Center. Współautor ośmiu książek napisanych wspólnie z T. B. Brazeltonem, w tym serii The Brazelton Way.

FRAGMENT

Różnice między dziećmi

Złośliwe docinki pojawiają się około 4 lub 5 urodzin, kiedy maluchy uświadamiają sobie, że różnią się między sobą. Początkowo różnice są dla nich intrygujące, choć trudno im je zgłębić. Żeby zrozumieć ich sens i sedno, dzieci wykorzystują kształtującą się na tym etapie rozwoju zdolność kategoryzowania: większe–mniejsze, słabszy–silniejszy, ładniejszy–brzydszy, lepszy–gorszy.

Już małe dzieci zaczynają się zastanawiać, dlaczego ludzie są różni i czy te różnice są możliwe do zaakceptowania. Wyśmiewanie się z innych jest jednym z pierwszych przejawów świadomości owych różnic, świadczy też o wysiłku w stronę zrozumienia, co one znaczą. Jeżeli twoje dziecko jest obiektem złośliwości, dodaj mu otuchy: „To spotyka każdego bez wyjątku. Kiedy ktoś się z ciebie śmieje, myślisz, że jest wredny. Jednak oznacza to również, że się tobą interesuje i chce cię lepiej poznać, a może nawet zaprzyjaźnić się z tobą”.

Jedną z pierwszych różnic zauważanych przez dzieci jest odmienność płci. Nic więc dziwnego, że docinki często dotyczą różnic miedzy dziewczynkami a chłopcami. Chłopcy drwią z dziewczynek – i vice versa. Wyśmiewają sie też z przedstawicieli własnej płci, jeśli w jakiś sposób przypominają płeć przeciwną. Za docinkami kryje się pytanie: „Czy to dobrze, że jestem taka, jaka jestem? Czy mogę go lubić takim, jaki jest?”.

ibidem, strony 120-121

 

Newsletter

Zaprenumeruj Newsletter, a otrzymasz na skrzynkę e-mail informacje o nowościach, ofertach specjalnych i promocjach wydawniczych z zakresu psychologii.

Reklama

Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com