DDD Dorosłe Dziewczynki z rodzin Dysfunkcyjnych / Eugenia Herzyk

Dorastanie w rodzinie dysfunkcyjnej wykształca szereg mechanizmów obronnych i ma trwały wpływ na charakter decyzji podejmowanych przez Dorosłe Dziewczynki. Ich wybory życiowe zależą od nieświadomego dla nich wpływu deficytów i w zależności od charakteru trudności, których zaznały w dzieciństwie, grają rolę uległą lub dominującą. Autorka poradnika zachęca do rozpoczęcia procesu indywidualizacji, czyli uświadomienia sobie związku pomiędzy trudnymi doświadczeniami a ich znaczeniem w relacjach ze samą sobą i otaczającym światem.  Warto bliżej przyjrzeć się wzorcom własnych zachowań i dążyć do uniezależnienia od matryc odciśniętych w dzieciństwie, dążąc do do stania się z Dziewczynki - Kobietą.  

 KUPISZ TUTAJ

 

 

 

 

WYDAWNICTWO

Wydawnictwo: Świat Książki

ISBN: 978-83-7943-456-5

Rok wydania: 2014

Oprawa: miękka

Liczba stron: 223

SPIS TREŚCI

Przedmowa
Wstęp

DOROSŁA DZIEWCZYNKA - DEFICYTY I EMOCJE
Kim jest Dorosła Dziewczynka z Rodziny Dysfunkcyjnej?
Zdrowe i niezdrowe zarządzanie emocjami
Dwa oblicza DDD
Kobieta uległa, kobieta dominująca

POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA
Deficyt poczucia bezpieczeństwa
Lęk
Bezwarunkowe poczucie bezpieczeństwa

POCZUCIE KOBIECOŚCI
Deficyt poczucia kobiecości
Wstyd
Bezwarunkowe poczucie kobiecości

POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI
Deficyt poczucia własnej wartości
Złość
Bezwarunkowe poczucie własnej wartości

POCZUCIE MIŁOŚĆI
Deficyt poczuci miłości
Smutek
Miłość bezwarunkowa

ROZWÓJ OSOBISTY A PSYCHOTERAPIA
Mity na temat psychoterapii
Psychoterapia Gestallt
Terapia uzależnień
Czy psychoterapia może zaszkodzić?
Wskazówki dotyczące wyboru psychoterapeuty
Różne terapeutyczne formy rozwoju osobistego

Posłowie

AUTORKA

Eugenia Herzyk - psychoterapeutka, publicystka, autorka książki Nałogowa Miłość, prezeska Fundacji Kobiece Serca pomagającej kobietom, które kochają za bardzo

FRAGMENT

Budowanie poczucia własnej wartości jest ściśle związane z określaniem swojej tożsamości, z podjęciem ryzyka indywidualizacji, z akceptacją swojej odmienności. To kształtowanie swojego ego. Proces ten intensyfikuje się w wieku nastoletnim, kiedy stajemy w obliczu pierwszych życiowych decyzji określających dalszy scenariusz na życie - wyboru szkoły, kierunku studiów, zainteresowań. Decyzje te dotyczą także życia osobistego, odpowiedzi przez dorastającą dziewczynkę na pytania, czy i kiedy chce wejść w stały związek, czy i kiedy chce mieć dzieci, co jest w tej chwili jej priorytetem - kariera zawodowa czy założenie rodziny, nauka samodzielnego życia w pojedynkę czy zbudowanie partnerskiej relacji z mężczyzną. Mądrzy rodzice nie przeszkadzają w tym córce, nie narzucają swoich wzorców i wizji, ani nie krytykują, ani nie pochwalają - są czujnymi obserwatorami rozwijającej się tożsamości dziecka, a w razie konieczności śpieszą z pomocą i wsparciem. Dzielnie znoszą okres nastoletniego buntu, kiedy to zostają strąceni przez swoją latorośl z piedestału absolutnych autorytetów, uznając to za konieczny etap uniezależnienia się od nich dziecka, jego wchodzenia w dorosłe życie z określoną tożsamością, ustanawiania własnej przestrzeni. Swoim postępowaniem w relacji z córką przekazują jej wzorce asertywnego zachowania, umiejętność obrony własnych granic z szacunkiem dla granic innych ludzi. W miarę usamodzielniania się dziewczyny zdejmują z siebie odpowiedzialność za nią, za to, jaką życiową drogę wybierze. Mądrzy rodzice postępują jak dzikie zwierzęta, które po okresie wyjątkowej troski  swoje młode, mogącej być wzorem dla ludzi, nagle bezceremonialnie je od siebie odpychają, uznając, że zdobyły już wystarczającą umiejętność radzenia sobie w życiu”.

ibidem, strona 105-106

Newsletter

Zaprenumeruj Newsletter, a otrzymasz na skrzynkę e-mail informacje o nowościach, ofertach specjalnych i promocjach wydawniczych z zakresu psychologii.

Reklama

Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com