Twój mózg w działaniu / David Rock

Emily i Paul to typowe małżeństwo z dwójką dzieci. Emily pracuje w dużej korporacji i niedawno awansowała, Paul prowadzi własną firmę konsultingową. Ich życie, podobnie jak nasze, to nieustanny zalew maili i telefonów, ciągłe narady, nowe projekty i plany. Nie zginąć w tej powodzi bieżących spraw – oto  nie lada wyzwanie. Zagłębiając się w tę książkę, poznajemy bliżej działanie mózgu obojga  bohaterów w konkretnych sytuacjach: gdy starają się uporządkować i przesiać ogromne ilości informacji, zastanawiają się, jaką nadać im hierarchię i jak przygotować oparty na nich sposób działania. Emily, Paul, a także czytelnicy tej książki mają szczęście, bo znaleźli się w dobrych rękach. David Rock wie, jak działa nasz mózg; co więcej, wie, jak działa nasz mózg wtedy, gdy pracujemy.

KUPISZ TUTAJ

 

 

 

Śledząc zmagania Emily i Paula, dowiesz się:

• dlaczego twój mózg czuje się przygnieciony nadmiarem informacji i jak w pełni wykorzystać zasoby własnego umysłu,
• dlaczego tak trudno ci się skupić i jak zapanować nad wszystkim, co cię rozprasza,
• jak pobudzać umysł, by częściej doznawał olśnień, które pomagają rozwiązać pozornie nierozwiązywalne problemy,
• jak zachować w każdej sytuacji trzeźwy umysł, by dzięki temu zawsze podejmować decyzje,
• jak skuteczniej współpracować z innymi,
• jak skutecznie zmieniać zachowanie innych ludzi.

David Rock pokazuje, że możliwe jest nie tylko przetrwanie we współczesnym, pełnym obciążeń środowisku pracy, ale i odniesienie w nim sukcesu niepozbawiającego energii, lecz dającego poczucie satysfakcji z własnych osiągnięć /z opisu Wydawcy/.    

 

INFORMACJE

Tytuł oryginału: Your brain at work

Przekład: Aleksander Gomola

Wydawca: Wydawnictwo Rebis

ISBN: 978-83-7510-910-8

Rok wydania: 2014

Oprawa: twarda

Liczba stron: 368

Format: 150 x 225 mm

SPIS TREŚCI

Przedmowa | 5

Wstęp | 7

AKT 1: PROBLEMY I DECYZJE
SCENA 1  Poranna lawina maili | 15
SCENA 2  Projekt, od którego boli głowa | 34
SCENA 3  Żonglerka pięcioma zdaniami | 49
SCENA 4  Jak mówić „nie” temu, co nas dekoncentruje | 65
SCENA 5  Jak osiągnąć najlepszą efektywność mózgu | 82
SCENA 6  Jak omijać przeszkody | 96

ANTRAKT: PRZEDSTAWIAMY REŻYSERA

AKT 2: NIE TRAĆ GŁOWY W SYTUACJACH PODBRAMKOWYCH
SCENA 7  Gdy sytuacja nas przerasta | 129
SCENA 8  Tonąc w odmętach niepewności | 151
SCENA 9  Gdy oczekiwania wymykają się spod kontroli | 174

AKT 3: WSPÓŁDZIAŁAJ Z INNYMI
SCENA 10  Jak zmieniać wrogów w przyjaciół | 195
SCENA 11  Gdy wszystko wydaje się niesprawiedliwe | 215
SCENA 12  Walka o status

AKT 4: UŁATWIAJ ZMIANĘ
SCENA 13  Gdy inni się pogubią | 253
SCENA 14 Jak zmienić całą społeczność | 273

Bisy | 298

Dodatkowe informacje | 303
Podziękowania | 305
Dodatkowe źródła | 307
Glosariusz | 343
O autorze | 349
Indeks | 351

AUTOR

David Rock jest konsultantem i trenerem kadr kierowniczych, doradcą konsorcjów na całym świecie. Jest także autorem  książek z zakresu pełnego i twórczego wykorzystania  potencjału mózgu w kontekście przywództwa i rozwoju osobistego oraz współzałożycielem NeuroLeadership Institute. Mieszka w Sydney.

OPINIE

„Mówiąc najprościej, ta intrygująca książka przedstawia fascynujące wyniki badań nad funkcjonowaniem ludzkiego mózgu, jego możliwościami i ograniczeniami i uczy nas, jak możemy sterować chemią naszego mózgu, by osiągnąć w życiu sukces i spełnienie. Naprawdę warto ją przeczytać i przyswoić sobie opisywane w niej umiejętności”.

                                               Stephen R. Covey, autor książki 7 nawyków skutecznego działania


„To najlepsza, najbardziej przydatna i najmądrzejsza książka, jaką kiedykolwiek czytałem, na temat tego, w jaki sposób mózg wpływa na to, co robimy, dlaczego to robimy i jak to robimy. Już po przeczytaniu czterech pierwszych rozdziałów poczułem, że moja efektywność w organizacji pracy zawodowej i życia osobistego wzrosła o  sto procent. Lektura obowiązkowa dla każdego, kto chce żyć i pracować w sposób bardziej zdyscyplinowany i z większą skutecznością”.

Warren Bennis, wybitny dydaktyk biznesu i profesor w University of South California, autor książki On becoming a leader


„Dzięki tej książce zmieni się na lepsze to, jak pracujesz – bo pokazuje ci ona, jak pracuje twój mózg!”

                Marshall Goldsmith, autor bestsellerów Succession: are you ready? oraz What got you here won’t got you there


„Największą przeszkodą dla większości ludzi są ograniczenia ich własnego mózgu, czyli nasze na pozór niezmienne połączenia neuronalne, za sprawą których jedne nasze doznania i działania sprawiają nam przyjemność, inne zaś dyskomfort. Aby zaakceptować to automatyczne działanie naszego mózgu, a następnie podjąć starania, by je zmienić, musimy uświadomić sobie idące na przekór zdrowemu rozsądkowi fakty, takie jak ograniczenia naszej pamięci roboczej, wpływ hormonów na mózg, moc kryjącą się w spojrzeniu na problem z innej perspektywy i wiele innych rzeczy. Jeszcze dziesięć lat temu nie można by było napisać takiej książki, ponieważ większość przedstawianych w niej badań nie została jeszcze przeprowadzona. Za dziesięć lat dowiemy się na pewno jeszcze więcej. Teraz i na kilka najbliższych lat Twój mózg w działaniu dostarcza tyle informacji, że może stać się odskocznią prowadzącą do decyzji, które mogą zmienić życie ludzi, korporacji i instytucji na całym świecie”.

                Art Kleiner, wydawca czasopisma „strategy+business”


„David Rock to właściwy przewodnik dla każdego, kto chce zmusić do pracy własny mózg”.

                Dr Daniel J. Siegel, Wydział Medyczny University of California Los Angeles


„David Rock w trafny sposób zespolił wyniki badań neurobiologów i neuropsychologów z realiami świata biznesu. Wyniki tych badań dostarczają informacji na temat tego, jak kierować zmianami w mózgu, by poprawiać własną wydajność”.

                Yi-Yuan Tang, dyrektor i wykładowca Institute of Neuroinformatics, Dalian University of Technology w Chinach


„Jeśli kogoś nie chce być kreatywny, wydajny w pracy i zadowolony z życia, to nie musi czytać tej książki. Dla wszystkich innych jest to lektura obowiązkowa!”

                Chris Wink, współzałożyciel Blue Man Group       


„Liderem może być tylko osoba działająca świadomie. Książka Twój mózg w działaniu daje ci praktyczne narzędzia pozwalające budować większą samoświadomość działania na własne potrzeby, na potrzeby relacji z innymi oraz ze światem. Wspaniała książka Davida Rocka pozwala ci być liderem przy wykorzystaniu całego mózgu i wszystkich jego zakamarków!”

Kevin Cashman, wspólnik w Korn/Ferry Leadership and Talent Consulting, założyciel LeaderSource i autor książki Leadership from the Inside Out


„Ta napisana lekko i dowcipnie książka to z jednej strony przyjemna lektura, z drugiej natomiast źródło dających do myślenia i twórczych spostrzeżeń oraz praktycznych wskazówek pomagających zwiększyć codzienną wydajność w pracy i domu”.

                Golnaz Tabibnia, wykładowca w Carnegie Mellon University


„Bezcenne streszczenie wyników badań neurobiologii i neuropsychologii i tego, jaki wpływ mają one na decyzje podejmowane przez nas codziennie w pracy i w domu. Tę książkę przeczytałem z ogromną przyjemnością, a zawarte w niej rady wykorzystałem niezwłocznie w swoim życiu”.

                Gordon Weiss, rzecznik misji humanitarnej ONZ w Sri Lance.

RECENZJA REDAKCJI PSYCHOPOMOC

Cały świat to scena,
A ludzie na nim to tylko aktorzy.
Każdy z nich wchodzi na scenę i znika,
A kiedy na niej jest, gra różne role.

William Shakespeare, „Jak wam się podoba”, tłum. Maciej Słomczyński

 

           Obietnica spełniona – książka Davida Rocka „Twój mózg w działaniu” pomoże „walczyć z rozproszeniem, odzyskiwać koncentrację i pracować mądrzej przez cały dzień”, jak czytamy w podtytule. I nie robi tego nużącym, niezrozumiałym, naukowym żargonem, ale przystępnie i czytelnie wprowadza nas w zagadnienia neurobiologiczne, posługując się na tę potrzebę metaforą sceny teatralnej, aktorów i widzów.  Także układ książki przypomina scenariusz sztuki teatralnej, w swoich czterech aktach prezentując czytelnikowi najpierw – działanie mózgu pojedynczej osoby, następnie – interakcje z mózgami innych ludzi. Akty-rozdziały składają się z kilku scen, w których poznajemy codzienne trudności, na jakie napotykają Emily i Paul – aktywne zawodowo małżeństwo z dwójką dzieci, borykające się z codziennymi trudnościami w pracy i życiu domowym.

            Porównanie za sceną i większość opisywanych w książce procesów neuronalnych dotyczy kory przedczołowej – zewnętrznej warstwy mózgu, siedliska naszych świadomych interakcji ze światem zewnętrznym: podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów, znajdowania sposobów na realizację postawionych przed nami zadań. Ta metaforyczna scena nie podlega jednak klasycznym ograniczeniom i miejsce na niej mogą zajmować zarówno aktorzy (reprezentujący informacje ze świata zewnętrznego), jak i osoby z widowni (będące symbolem danych wewnętrznych – wspomnień, zapamiętanych wiadomości, nabytej wiedzy, nawyków). Scena, czyli pole naszej uwagi, może być platformą pięciu podstawowych działań z udziałem aktorów i widowni:

–        rozumienia: przywołując na scenę nowych aktorów obserwujemy, jak łączą się z osobami z widowni, czyli informacją już obecną w mózgu;

–        podejmowania decyzji: porównujemy osoby obecne na scenie dokonując oceny a następnie wyboru

–        przywoływania: zapraszamy na scenę osobę z widowni aby w świetle lamp odświeżyć sobie jej wizerunek; czasami, gdy wspomnienie jest odległe, potrzebujemy więcej czasu i wysiłku, aby odnaleźć ją w dalszych rzędach;

–        zapamiętywania: przenosimy aktorów ze sceny na widownię;

–        blokowania: nie dopuszczamy pewnych aktorów na scenę, aby skupić się na priorytetach; panowanie nad dekoncentracją pełni najważniejszą rolę w skutecznym działaniu.

            Pamiętając o tym, iż kora przedczołowa stanowi zaledwie 5% objętości mózgu, a więc jest bardzo małą sceną, możemy zadbać o prawidłową choreografię: wpuszczać na nią nie więcej niż trzech do czterech aktorów we właściwej kolejności, traktować świadome myślenie jako drogocenny zasób podlegający ochronie, planować prace wymagające największej uwagi w momentach kiedy nasz umysł jest świeży i czujny, wykorzystywać mózg do operowania informacją, a nie do jej przechowywania oraz ustalać priorytety, gdyż one są naszym największym sprzymierzeńcem w efektywnej realizacji zadań, rozwiązywaniu problemów czy kontaktach z innymi ludźmi. Pamiętajmy także o tym, że naprawdę skutecznie jesteśmy w stanie skupić się tylko na jednym zadaniu w danej chwili. Żonglerka kilkoma zadaniami jednocześnie pochłania znaczące zasoby energii, wydłuża czas ich realizacji i obniża dokładność wykonania.

            Akceptując ograniczenia wynikające z biologiczno-chemicznego charakteru naszych mózgów możemy podejmować wysiłek coraz bardziej świadomego działania, aby przełamywać ograniczenia i działać zgodnie, a nie wbrew naszym genetycznym zasobom. Można różnorako regulować poziom noradrenaliny i dopaminy, powodując zwiększenie lub obniżenie pobudzenia, a także przełamywać momenty twórczej bezsilności wsłuchując się w subtelne sygnały płynące z mózgu, pozwalając aby wytwarzały się luźne powiązania na poziomie minimalnej aktywności elektrycznej. Olśnieniom sprzyja relaks, zadowolenie i pozytywny stan umysłu.

            Wszystkie wskazówki prowadzą do wyuczenia umiejętności znajdowania się na zewnątrz wobec własnego życia wewnętrznego, spojrzenia na siebie niejako oczami innej osoby, nabycia metaperspektywy w stosunku do własnego doświadczania. Samoświadomość i samowiedzę nazywa Rock wewnętrznym reżyserem: „Ta umiejętność jest nam niezbędna po to, żebyśmy nie płynęli z prądem własnych doznań, ale świadomie decydowali, w którą stronę chcemy skierować uwagę. Bez reżysera każdy z nas jest biologicznym automatem kierowanym chciwością, strachem lub nawykiem” (ibidem, s. 117). Przedstawiony nam właśnie reżyser to nic innego jak uważność – termin oznaczający kierunkowe zwracanie uwagi na to, czego doświadczamy tu i teraz oraz umiejętność refleksji na chwilę przed podjęciem decyzji o działaniu. Reżyser krążący w pobliżu sceny to większy porządek wśród aktorów, lepsze zdolności adaptacyjne i wyższa skuteczność działania w chaotycznym świecie: „Mając dobrego reżysera, potrafisz dokonywać wyborów, a te wybory zmieniają twój mózg i w konsekwencji zachowania na poziomie neuronalnym, umysłowym i fizycznym”.

            Akty trzeci i czwarty podejmują wątek świata relacji społecznych w perspektywie takich potrzeb mózgu jak poczucie więzi i sprawiedliwości oraz dbałość o własny status i autonomię postępowania. Pragnienie minimalizacji niebezpieczeństw lub maksymalizacji nagród, sterujące naszym zachowaniem na poziomie nieuświadomionym, stanowią najczęstszą przyczynę nieporozumień w pracy zespołowej. Nadmiernie pobudzony układ limbiczny błędnie interpretuje żart jako zniewagę a drobną uszczypliwość jako otwartą wojnę. Społeczna natura mózgu oczekuje pozytywnych bodźców społecznych, a w przypadku ich braku  przybiera postawę nieufności i podejrzliwości wobec innych – starajmy się więc tworzyć dobre warunki współdziałania i budować porozumienie na najprostszym, ludzkim poziomie. Obserwacje te autor uporządkował w stworzonym przez siebie modelu SCARF, zawierającym aspekty, które mózg  interpretuje za ściśle powiązane z naszym przetrwaniem. Są to: status (ang. Status), poczucie pewności (ang. Certainty), poczucie autonomii (ang. Autonomy), poczucie więzi z innymi (ang. Relatedness) oraz poczucie więzi z innymi (ang. Fairness). Te podstawowe zagrożenia (w konfiguracji od czegoś) mogą stać się atutami (w konfiguracji do czegoś), wzmacniając naszego reżysera w umiejętności utrzymywania umysłu w stanie odpowiedniego pobudzenia, odczytywania stanów emocjonalnych swoich i innych czy wzmacniania więzi z innymi.           

            Największą zaletą książki jest lekki i przystępny sposób, w jaki Rock zestawił wyniki badań naukowych z realiami współczesnej codzienności biznesowej i prywatnej. Śledząc życie służbowe i domowe dwójki bohaterów zapoznajemy się z wieloma wskazówkami, jak regulować przepływ emocji, gospodarować energią, podnosić własną wydajność i polepszać stosunki z otaczającymi nas ludźmi. Merytorycznie, zebrany materiał opiera się na wywiadach z ponad trzydziestoma czołowymi neurobiologami oraz przywołuje wyniki setek badań neurobiologicznych, opublikowanych w ponad trzystu artykułach naukowych. Materiał ten jest klarownie zorganizowany tematycznie w dołączonej bibliografii, z rzetelnym opracowaniem publikacji źródłowych. Co więcej, dodatkowe interesujące materiały można znaleźć na stronach www.your-brain-at-work.com oraz www.blog.davidrock.net, w tym pliki audio i wideo.

            Polecam tę książkę każdemu borykającemu się z natłokiem obowiązków i złą organizacją własnego czasu, zwłaszcza osobom, które do tej pory nie spotkały się z techniką uważności. „Twój mózg w działaniu” będzie doskonałym wsparciem dla osób nie zajmujących się profesjonalnie psychologią, ale interesujących się własnymi możliwościami samorozwojowymi, poszukującymi metod na wydajniejsze, pełniejsze i spokojniejsze życie. Jest ona tym bardziej interesujące, że nie tylko porusza problemy, na które możemy natrafić podczas codziennej rutyny, ale opisuje także scenariusz alternatywny – jak pięknie mógłby wyglądać dzień bohaterów, gdyby:

–           pamiętali o walce z rozproszeniem i dbali o koncentrację;

–           ustalali priorytety i oszczędnie zarządzali energią mózgu;

–           pobudzali umysł do olśnień podczas momentów kryzysu intelektualnego;

–           regulowali emocje i precyzowali oczekiwania.

           To „drugie ujęcie” jest ważną motywacją w pracy nad walką z codziennością – pozwala zobaczyć, że już niewielkie zmiany w myśleniu i zachowaniu, podtrzymywanie uważności oraz umiejętność śledzenia własnych procesów umysłowych mogą być kluczem do sukcesu w łatwiejszym, efektywniejszym i pełniejszym życiu.  David Rock kończy książkę serdecznym przesłaniem: „[…] niech twój poziom kortyzolu będzie zawsze niski, a dopaminy wysoki, niech bez przerwy płynie szerokim strumieniem oksytocyna, niech utrzymuje się wysoko poziom serotoniny, a umiejętność obserwacji działania własnego mózgu niech cię fascynuje i nie opuszcza aż do ostatniego tchnienia. Wszystkiego dobrego w tej podróży” (ibidem, str. 302).

Bartosz Lamch
psycholog, terapeuta

 

Newsletter

Zaprenumeruj Newsletter, a otrzymasz na skrzynkę e-mail informacje o nowościach, ofertach specjalnych i promocjach wydawniczych z zakresu psychologii.

Reklama

Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com