Rywalizacja rodzeństwa. Zakończ kłónie i ciesz sie spokojem w domu / Thomas B. Brazelton, Joshua D. Sparrow

„Dlaczego on może a ja nie?”, „Zostaw to! To moje!”, „Nie ruszaj, bo popsujesz!”, „Daj, ja to zrobię lepiej. Ty tego nie umiesz!”, „Teraz moja kolej!” – rodzice dwójki bądź większej gromadki dzieci często słyszą te zdania, przeważnie wykrzyczane ze złością i zniecierpliwieniem. Kłótnie wynikające z rywalizacji rodzeństwa zaburzają spokój w domu, przysparzają zmartwień dorosłym i z reguły uniemożliwiają dzieciom osiągnięcie tego, czego tak naprawdę pragną. Jak zatem je zakończyć?

Najlepiej skorzystać z rad specjalistów – Thomasa B. Brazeltona i Joshuy D. Sparrowa, którzy krok po kroku wyjaśniają, jak nauczyć dzieci porozumiewania się w jasny i zrozumiały sposób oraz jak dostrzec w konfliktach szansę do nauki i ją właściwie wykorzystać. Rywalizacja jest najlepszą okazją do tego, żeby dzieci poznały się nawzajem i nauczyły zgodnie żyć. Jest naturalnym elementem codziennego życia. Jednak zarówno ty, jak i twoje dzieci musicie wiedzieć, jakie zachowania są dopuszczalne, a jakie nie.

KUPISZ TUTAJ

 

Dzięki zaproponowanym w poradniku metodom:
• zakończysz uporczywe kłótnie między dziećmi;
• nauczysz je zdrowej i motywującej rywalizacji;
• w twoim domu zapanują spokój i zgoda;
• wychowasz szczęśliwe i ambitne dzieci.

 

INFORMACJE

Tytuł oryginału: Understanding sibling rivalry. The Brazelton Way

Przekład: Agnieszka Cioch

Wydawnictwo: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

ISBN: 978-83-7489-558-3

Rok wydania: 2014

Oprawa: broszurowa ze szkrzydełkami

Liczba stron: 184

SPIS TREŚCI

Przedmowa  |  9
Podziękowania  |  12

Rozdział 1
Relacje między rodzeństwem  |  13
Coś więcej niż rywalizacja: uczenie się od rodzeństwa  |  18
Duchy znad kołyski  |  21
Temperament: różnice między rodzeństwem  |  24
Rodzeństwo w obecności rodziców  |  26

Rozdział 2
Rywalizacja rodzeństwa: momenty przełomowe  |  29
Przed narodzinami  |  32
Nowe dziecko w rodzinie  |  43
Pierwsze miesiące w domu  |  49
6 miesięcy  |  58
9 miesięcy  |  62
12 miesięcy  |  65
18 miesięcy  |  68
2–3 lata  |  73
3–4 lata  |  86

Rozdział 3
Typowe problemy w relacjach między rodzeństwem  |  91
Rodzeństwo adopcyjne  |  93
Kolejność urodzenia  |  103
Rodzeństwo przewlekle chore  |  111
Porównywanie rodzeństwa  |  116
Rywalizacja w szkole  |  120
Krytykowanie i chwalenie  |  125
Dyscyplinowanie rodzeństwa  |  128
Ulubieńcy rodziców  |  132
Kłótnie i bójki  |  134
Różnice między płciami  |  141
Dziecko uzdolnione  |  143
Prezenty  |  146
Rodziny wielodzietne  |  148
Poronienie  |  152
Jedynacy  |  154
Kozły ofiarne  |  157
Seksualność  |  160
Wspólny pokój, wspólna przestrzeń  |  163
Dzieci o specjalnych potrzebach  |  164
Różnica wieku  |  168
Rodzeństwo przyrodnie i przybrane  |  171
Bliźnięta i wieloraczki  |  177

Bibliografia  |  183

AUTORZY

Thomas B. Brazelton – doktor nauk medycznych, założyciel Oddziału Rozwoju Dziecka przy Szpitalu Dziecięcym w Bostonie, zasłużony emerytowany profesor pediatrii Szkoły Medycznej na Uniwersytecie Harvarda. Pediatra z niemal pięćdziesięcioletnią praktyką, wprowadził do szkolenia pediatrycznego koncepcję „przewidywać i prowadzić”. Autor ponad 200 prac naukowych i 30 książek, przeznaczonych zarówno dla specjalistów, jak i dla laików, między innymi: Infants and Mothers, Toddlers and Parents, On Becoming a Family oraz seria "The Brazelton Way". Jego program telewizyjny „What Every Baby Knows” był emitowany przez dwanaście lat i zdobył nagrodę Emmy oraz trzy Ace Awards. Nagrodzony licznymi odznaczeniami, między innymi Nagrodą C. Andersona Aldricha za wybitny wkład w dziedzinie rozwoju dziecka, przyznaną przez Amerykańską Akademię Pediatrii, oraz Nagrodą Woodrowa Wilsona za wybitną służbę na rzecz społeczeństwa, przyznaną przez Uniwersytet Princeton.

Joshua D. Sparrow – doktor nauk medycznych, psychiatra dziecięcy i ogólny, profesor nadzwyczajny na wydziale psychiatrii Szkoły Medycznej Uniwersytetu Harvarda, kierownik przychodni w Szpitalu Dziecięcym w Bostonie oraz dyrektor inicjatyw specjalnych w Brazelton Touchpoints Center. Współautor ośmiu książek napisanych wspólnie z T. Berrym Brazeltonem, w tym serii książek "The Brazelton Way".

FRAGMENT

Duży maluch

Mogłoby się wydawać, że starszemu dziecku łatwo przychodzi pełnić opiekuńczą rolę dużego rodzeństwa, które pomaga rodzicom przy maleństwie, ale nie dajcie się zwieść temu wrażeniu. Chociaż jest dumne, że potrafi pomóc i zachować się jak dorosły, nadal jest zazdrosne o niemowlę i boi się, że was straci. Wyjaśnijcie mu, że czasami oczekujecie od niego, by się zachowywało jak duży chłopiec czy duża dziewczynka i wam pomagało, ale kiedy indziej może znowu być waszym kochanym maluszkiem. Starsze dziecko bardzo się stara zrozumieć niemowlę i je naśladować. Zupełnie jakby chciało wam powiedzieć: „Po co ono wam było potrzebne? Ja umiem robić wszystko to, co ono. Ciągle mogę być waszym małym synkiem i sprawiać wam radość”. Przechodzi jeden z ważniejszych kryzysów w życiu i uczy się, jak sobie z tym radzić pod bezpiecznym parasolem waszej miłości.

Możecie się spodziewać, że starsze dziecko jeszcze nie raz ulegnie regresji do zachowań z wczesnego dzieciństwa. zazwyczaj dotyczy to umiejętności, które dopiero co dobrze opanowało. Jeżeli zaczęło już poprawnie się wysławiać, wróci do dziecinnego mówienia. Jeżeli poczyniło postępy w jakiejś innej dziedzinie rozwoju – samodzielnym jedzeniu, przesypianiu całej nocy, treningu czystości, pokonywaniu lęku przed obcymi – spodziewajcie się kroku wstecz. Jest to typowy punkt zwrotny, przejściowa dezorganizacja przed nowym krokiem naprzód.  Maluch sie uczy bycia starszym bratem czy siostrą.

Pomyślcie, czym jest dla starszego dziecka słuchanie co wieczór płaczliwych wrzasków bobasa i odsuniecie na dalszy plan, bo rodzice trzęsą się nad małym. Możecie pomóc mu zrozumieć, co się z nim dzieje: „Chcesz mówić jak mały dzidziuś, bo wszyscy teraz zajmują się nim”, „Nie martw się, że zrobiłeś siku do łóżka. Kiedy się przyzwyczaisz do siostrzyczki, to minie”. W takich chwilach okazanie zrozumienia będzie znacznie mniej skuteczniejsze niż irytacja czy naciskanie na dziecko, by wreszcie zaczęło się zachowywać  jak duży chłopiec czy duża dziewczynka. To drugie podejście odniesie przeciwny skutek – dziecko będzie jeszcze gwałtowniej się domagało, byście mu pozwolili znowu być maleństwem.

ibidem, strony 55-57

Newsletter

Zaprenumeruj Newsletter, a otrzymasz na skrzynkę e-mail informacje o nowościach, ofertach specjalnych i promocjach wydawniczych z zakresu psychologii.

Reklama

Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com