Grzeczne dziecko. Jak ustalać zdrowe granice i wspierac samodzielność / Thomas B. Brazelton, Joshua D. Sparrow

Wraz z radością związaną z narodzinami dziecka nieodzownie budzą się w rodzicach poczucie odpowiedzialności za jego wychowanie i obawa, czy podołają temu niełatwemu zadaniu. Od samego początku co rusz pojawiają się nowe pytania, wątpliwości, lęki. Wszyscy rodzice tego doświadczają, uczą się na swoich błędach i z biegiem czasu nabywają zaufania do samych siebie. Aby jednak tych pomyłek i stresu było jak najmniej, warto skorzystać z doświadczenia i wiedzy światowej sławy specjalistów: pediatry Thomasa B. Brazeltona i psychiatry dziecięcego Joshuy D. Sparrowa.

KUPISZ TUTAJ

 

 

Książka „Grzeczne dziecko” została napisana z myślą o rodzicach, którzy mają problemy z ustalaniem zdrowych granic, wprowadzaniem dyscypliny i konsekwentnym jej egzekwowaniem. Dzięki lekturze:
• poznają niezawodne sposoby radzenia sobie z najczęstszymi problemami, między innymi wymuszaniem, marudzeniem, kłamaniem, przejawami agresji;
• nauczą się dobierać metody dyscyplinujące do temperamentu dziecka;
• dowiedzą się, jak sprawnie pokonać drogę od dyscypliny do samodyscypliny;
• otrzymają wiele praktycznych i sprawdzonych wskazówek, jak wspierać samodzielność dziecka oraz pomóc mu w budowaniu poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości.

 

INFORMACJE


Tytuł oryginału: Discipline. The Brazelton Way

Przekład: Agnieszka Cioch

Wydawca: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

ISBN: 978-83-7489-549-1

Rok wydania: 2014

Oprawa: broszurowa ze skrzydełkami

Liczba stron: 184

Format: 135 x 205 mm

Wydanie: pierwsze

SPIS TREŚCI

Przedmowa
Podziękowania
Wstęp: droga do samodyscypliny

Rozdział 1
Dyscyplina – momenty przełomowe
Momenty przełomowe
Fundamenty dyscypliny: pierwszych sześć miesięcy życia
7–8 miesięcy: potrzeba granic
9–12 miesięcy: co mówią twarze rodziców
12–14 miesięcy
Drugi rok życia
Dyscyplina a rozwój emocjonalny dziecka
Rozwój moralny
Poczucie własnej wartości
Mechanizmy obronne – cena zderzenia z rzeczywistością
Od dyscypliny do samodyscypliny

Rozdział 2
Podejście do dyscypliny
Dyscyplina we wspomnieniach rodziców
Dyscyplina a temperament
Wpływ przykładu rodziców
Cena upokorzenia
Kary cielesne
Odczytywanie zachowania dziecka
Szansa na zadośćuczynienie
Skuteczność konsekwencji
Znaczenie wspólnego frontu
Pomoc ze strony innych

Rozdział 3
Metody dyscyplinowania dziecka
Warte wypróbowania
Czasami przydatne Chybione

Rozdział 4
Typowe problemy z dyscypliną
Nieustanne domaganie się uwagi
Płaczliwe prośby i marudzenie
Gryzienie, bicie, kopanie i drapanie
Tyranizowanie słabszych
Oszukiwanie
Buntowniczość
Nieposłuszeństwo
Kłamstwa
Próba sił - kto postawi na swoim
Ucieczki z domu Rozłąka
Rywalizacja rodzeństwa
Rozpieszczone dziecko
Kradzieże
Przeklinanie Pyskowanie
Napady złości
Skarżenie
Docinki

Bibliografia

AUTORZY

Thomas B. Brazelton – doktor nauk medycznych, założyciel Oddziału Rozwoju Dziecka przy Szpitalu Dziecięcym w Bostonie, zasłużony emerytowany profesor pediatrii Szkoły Medycznej na Uniwersytecie Harvarda. Pediatra z niemal pięćdziesięcioletnią praktyką, wprowadził do szkolenia pediatrycznego koncepcję „przewidywać i prowadzić”. Autor ponad 200 prac naukowych i 30 książek, przeznaczonych zarówno dla specjalistów, jak i dla laików, między innymi: Infants and Mothers, Toddlers and Parents, On Becoming a Family oraz seria "The Brazelton Way". Jego program telewizyjny „What Every Baby Knows” był emitowany przez dwanaście lat i zdobył nagrodę Emmy oraz trzy Ace Awards. Nagrodzony licznymi odznaczeniami, między innymi Nagrodą C. Andersona Aldricha za wybitny wkład w dziedzinie rozwoju dziecka, przyznaną przez Amerykańską Akademię Pediatrii, oraz Nagrodą Woodrowa Wilsona za wybitną służbę na rzecz społeczeństwa, przyznaną przez Uniwersytet Princeton.

Joshua D. Sparrow – doktor nauk medycznych, psychiatra dziecięcy i ogólny, profesor nadzwyczajny na wydziale psychiatrii Szkoły Medycznej Uniwersytetu Harvarda, kierownik przychodni w Szpitalu Dziecięcym w Bostonie oraz dyrektor inicjatyw specjalnych w Brazelton Touchpoints Center. Współautor ośmiu książek napisanych wspólnie z T. Berrym Brazeltonem, w tym serii książek "The Brazelton Way".

FRAGMENT

Od dyscypliny do samodyscypliny

Celem dyscypliny i zabiegów wychowawczych rodziców jest wspieranie dziecka w kształtowaniu własnej wewnętrznej motywacji do kontrolowania impulsów, panowania nad emocjami, szanowania potrzeb, uczuć i praw innych, a także do postępowania słusznie jako celu samego w sobie. Im dziecko jest starsze, tym częściej możecie mu dawać wolną rękę i pozwalać na samodzielne dostrzeganie przewinień i ich skutków, jak również na znajdowanie sposobów naprawienia sytuacji. Jeżeli w oczach dziecka, które właśnie przywołaliście do porządku, pojawi się wyraz ulgi i wdzięczności, to znak, że ten proces już się rozpoczął. Ono prawdopodobnie pojęło, że potrzebuje dyscypliny, i jest na dobrej drodze, by nauczyć się samodzielnie trzymać w ryzach.

Wykorzystujcie każdą nadarzającą się okazję – zwłaszcza w środku kryzysu – aby skłonić dziecko do samodzielności w analizowaniu własnego postępowania i w kierowaniu nim. Zamiast mówić: „Nie powinieneś był tego robić!”  zapytajcie: „Czy rozumiesz, co zrobiłeś?”. Zamiast „Zrobiłeś mu przykrość”, powiedzcie: „Czy wiesz, jak on się teraz czuje?”. Zamiast „Będziesz musiał go przeprosić”, naprowadźcie malucha: „Jak myślisz, co możesz zrobić, aby go pocieszyć?”. Dzięki tym subtelnym różnicom przekazujecie dziecku, że liczycie na nie, a ono może już polegać na samym sobie i naprawić wyrządzoną krzywdę. Nie znaczy to, że maluch będzie zdany tylko na siebie, po prostu dajcie mu do zrozumienia, że doceniacie jego nowe mocne strony.

Dziecko powinno wiedzieć, że błądzić jest rzeczą ludzką, musi też mieć pewność, że rodzice także to rozumieją. Potrzebuje  świadomości, że jego błędy zostaną zrozumiane i wybaczone, nawet jeśli zapłaci za nie pewną cenę. W gruncie rzeczy dzięki konsekwencjom, które ponosi, upewnia się, że mu wybaczycie. Błędy trzeba traktować jako konieczny etap nauki, a nie dowód na zły charakter dziecka. Maluch łatwiej uwierzy, że kiedyś zrobi postępy, jeśli będzie miał pewność, że rodzice też w to uwierzą.

 
ibidem, strony 57-58 

 

Newsletter

Zaprenumeruj Newsletter, a otrzymasz na skrzynkę e-mail informacje o nowościach, ofertach specjalnych i promocjach wydawniczych z zakresu psychologii.

Reklama

Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com